In Nederland is er de laatste 12 maanden minstens 1 rekening door 25% van de consumenten bewust te laat of helemaal niet betaald, 10% betaalde zelfs 2 tot 4 rekeningen niet. Dit gebeurde vaak door geldgebrek, maar een onduidelijke rekening is ook vaak de oorzaak.

Ongeveer de helft betaalde niet omdat ze onvoldoende geld hadden en ruim 15% beriep zich op een onduidelijke factuur. Het hoogste percentage die de factuur niet begreep of onduidelijk vond bestond uit consumenten onder de 35 jaar. Acceptgiro’s worden beter betaald dan een factuur.

Door de komst van online technologieën is de drempel om iets te kopen of een abonnement af te sluiten enorm omlaag gegaan. Hierdoor is de kans dat consumenten hun betaalverplichtingen niet kunnen nakomen steeds groter geworden. Het zou dan ook goed zijn dat consumenten voordat ze op de betaalknop klikken eerst eens goed nagaan of ze de aankoop daadwerkelijk kunnen betalen.

Ook de voorwaarden bij online aankopen of het afsluiten van een abonnement zijn vaak niet helemaal duidelijk, bedrijven zouden deze voorwaarden beter kunnen communiceren. Maar ook consumenten zouden zich meer in deze voorwaarden kunnen verdiepen, vaak klikt men zonder te lezen op de knop “ja, ik ga akkoord met de voorwaarden”.